Kuidas tervislik toitumine teie lapse immuunsüsteemi tugevdab?

Lapse immuunsüsteem ja selle areng

Seda võib olla raske ette kujutada, kuid teie beebi immuunsüsteem hakkas arenema juba enne, kui ta sündis. Teie antikehad jõudsid platsenta kaudu beebini ja kaitsesid teda ka esimestel elukuudel bakterite, viiruste ja allergeenide eest, millega olite juba kokku puutunud. Immuunsüsteemi arenedes tekitab laps ka endale antikehad. Lapsepõlves põetud kerged haigused stimuleerivad immuunsüsteemi, käivitades suurema hulga antikehade tekkimise, mis võitlevad haiguste vastu ja kaitsevad last tulevikus. 

Hämmastaval kombel säilitab immuunsüsteem andmed iga bakteri või viiruse kohta, millega see on kokku puutunud, tänu millele reageerib järgmine kord kiiresti, kui sama haigusega uuesti kokku puutute.

Toitumine arendab lapse loomulikku kaitsesüsteemi 

Varasematest aastatest on palju uuringuid, mis keskendusid soolestikule. Jah, soolestik on suurema osa meie immuunrakkude kodu! Seetõttu toetab tervislik tasakaalustatud toitumine terve immuunsüsteemi väljakujunemist. Alates sünnihetkest on lapse parim toit rinnapiim, mis annab talle kõik vajalikud toitained, vitamiinid ja mineraalid ning samuti tema immuunsüsteemi toetavad antikehad. Kui alustate lisatoidu pakkumist, aitavad mitmesugused toitainerikkad toidud ja head prebiootikumide allikad, arendada lapse loomulikke kaitsemehhanisme ning toetavad tema pikaajalist tervist. 

Toitumine ja koroonaviirus: faktid

KOROONAVIIRUS on nakkushaigus. Praegu pole mingeid tõendeid, et mõni konkreetne toit või toitumiskava võiks KOROONAVIIRUSE vastu kaitsta või seda ravida. 
Soovitatakse süüa tervislikku ja tasakaalustatud toitu, sealhulgas rohkesti puu- ja köögivilju, mis on head immuunsüsteemi toetavate toitainete allikad. See puudutab nii täiskasvanuid kui ka lapsi. 

Head hügieeniharjumused, suhtlemisel distantsi hoidmine, enese isoleerimine – eriti nende puhul, kellel on sümptomid, on praegu nakkuse vältimiseks kõige parem viis. 
Üldjuhul on meie tervisele alati kasu tasakaalustatud toitumisest, regulaarsest liikumisest ja headest magamisharjumustest. Praegu on meil vaja rohkem kui kunagi varem enese eest eriti hästi hoolitseda, järgides kõiki meie tervishoiuasutuste antud soovitusi. 

Kuidas toitained lapse immuunsüsteemi toetavad?

Teie lapse kasv ja areng olenevad tervislikust toitumisest. Teame viie toidurühma eeliseid ja seda, kui oluline on mitte tarbida liigselt suhkrut ja soola. Kuid rääkides immuunsüsteemi toetamisest on äärmiselt tähtis roll konkreetsetel vitamiinidel, mineraalidel ja prebiootikumidel. Toitainerikkad toidud võib lisada lapse toidusedelisse pärast 6 kuuseks saamist, järgides arsti/õe soovitusi.  

Raud

Raud on vajalik hemoglobiini moodustumiseks. See on punastes verelibledes sisalduv valk, mis transpordib kehas hapnikku. Raud toetab laste kognitiivset arengut. Rauavaegus, mida nimetatakse aneemiaks, võib mõjutada immuunsusreaktsiooni, põhjustades lastel infektsioonide sagenemist. 

Õnneks on olemas palju erinevaid rauarikkaid toite, mille hulgast valida: punane liha ja taimsed alternatiivid, oad ja pähklid, täisteratooted, näiteks pruun riis, rohelised lehtaedviljad, näiteks lehtkapsas ja spinat, pluss rikastatud hommikusöögihelbed ning imikute piimasegu, jätkupiimasegu ja väikelaste piimasegu.

C-vitamiin

C-vitamiin on looduslik antioksüdant, mida valged verelibled kasutavad infektsioonidega võitlemiseks. Samuti aitab see raual imenduda. C-vitamiini leidub paljudes puu- ja köögiviljades, näiteks apelsinis, kiivis, mustsõstras, pipras, spargelkapsas ja spinatis. 

Tsink

Tsink on mineraal, mida leidub kõigis rakkudes kogu kehas. See aitab immuunsüsteemil võidelda sissetungivate bakterite ja viirustega, luues uusi rakke ja ensüüme. Samuti aitab see haavadel paraneda. Teie lapse päevase tsingivajaduse saab rahuldada toitainerikaste toitudega, nagu liha, piimatooted (nt piim ja juust) ja täisteraleib ning teraviljatooted.

D-vitamiin

D-vitamiinil on lapse immuunsüsteemi normaalses toimimises oma roll – see on lapse esimene kaitsekilp nakkuste eest. D-vitamiini on vaja ka kaltsiumi imendumiseks organismis, mis aitab kaasa lapse luude ja hammaste arenemisele.

Tavaliselt aitab loomulikku igapäevast D-vitamiini vajadust rahuldada kokkupuude päikesega. Kuna paljud meist on praegu koroonaviiruse leviku piiramiseks eraldatud, ei pruugi me oma igapäevast päikesevalguse doosi saada. Seega on eriti oluline veenduda, et saaksime kõik piisavalt D-vitamiini – kas siis toidust või D-vitamiini lisaks tarvitades. 
D-vitamiini tarvitamise kohta küsige nõu oma arstilt. 

Toitude seas on parimad D-vitamiini allikad rasvane kala, näiteks lõhe ja makrell, muna, mõned seeneliigid, rikastatud hommikusöögihelbed või imikute piimasegu ja jätkupiimasegu, samuti väikelaste piimasegu – lugege teavet etiketil.

A-vitamiin

A-vitamiin toetab immuunsüsteemi, tugevdades valgeid vereliblesid ja tekitades antikehade immuunsusreaktsiooni. A-vitamiin aitab lapse arengus kaasa ka rakkude moodustumisele. 

A-vitamiini leidub loomsetes toiduainetes, nt maksas ja munas, ning piimatoodetes, nt jogurtites ja juustus. Keha saab A-vitamiini mõningatest puuviljadest, nt mangost, ja tumerohelistest lehtköögiviljadest, nagu kapsas ja lehtkapsas, samuti oranžidest köögiviljadest, nt porgandist ja bataadist. 

Prebiootikumid

Prebiootikume leidub banaanis, siguris, sibulas, tomatis ja võib-olla mõnevõrra üllatuslikult küüslaugus. Teatud imikute piimasegud, samuti jätkupiimasegud ja väikelaste piimasegud, on prebiootikumidega rikastatud ja need võivad tasakaalustatud toitumist täiendada.

Puuviljade, köögiviljade, täisteratoodete, valguallikate (nt liha või kala), rasvade ja piimatoodete kombinatsioon annab teie lapsele vitamiine, mineraale ja muid toitaineid, mis on terve immuunsüsteemi tagamiseks väga olulised. Eralduses viibides tagavad söögikordade hoolikas plaanimine ja tervislikud vahepalad lapsele võimalikult tasakaalustatud toidusedeli.