Imikutele imikute toit!

Nende tasakaalustatud toit erineb oluliselt meie menüüst. Erinevalt meie toidust, mis ideaalis peaks olema lahja ja kiudaineterikas, vajab Teie beebi hoopis kõrge rasva- ja madala kiudainete sisaldusega sööki. Kuigi kiudained on kasulikud, siis liiga suur kogus kiudaineid annab lapsele pikaks ajaks täiskõhutunde ning siis ta ei söö teisi toite, need on talle sellel eas aga väga vajalikud, sest annavad talle energiat ja teisi vajalike toitaineid.

Lapse kasvades peab tema toit muutuma. Tal on igas arenguetapis vaja saada õigesti tasakaalustatud toitaineid ja energiat. Beebi kõht on umbes kümme korda väiksem kui täiskasvanul, sellepärast on oluline, et iga lusikatäis, mis Teie laps sööb, on täis õigeid ja häid toitaineid.

See ongi põhjus, miks beebid peavad regulaarselt sööma väikseid portsjoneid kogu päeva jooksul ja mitte piirduma paari suure söögikorraga päevas.

Mitmekesisus on peamine

Mitmekesisus lisab elule vürtsi. Alustades hommikusöögist kuni päeva peamiste söögikordade ja magustoitudeni on kõige tähtsam, et menüü oleks koostatud mitmekesiselt – punane liha, linnuliha, kala, mitmesugused puu- ja köögiviljad, piimatooted, teraviljahelbed, riis, pasta ja kartul.

Erinevates söökides on erinevad toitained. Tagades lapse menüüs mitmekesisuse, on lapse toit tasakaalus ja see ongi oluline tema kasvamise ja arenemise jaoks.

Erinevad söögid ja maitsed on väga olulised just lapse esimesel eluaastal, mil tekib ettekujutus meeldivast söögist. Umbes kaheaastaselt kinnistub ettekujutus söökidest, mida eelistatakse, ja see jääb suuremal või vähemal määral muutumatuks kuni umbes kaheksa-aastaseks saamiseni.

Erinevad tootegrupid ja nende eelised

Niisiis, millised söögid millistesse tootegruppidesse kuuluvad ja kui tihti peaksite neid lapsele andma? Allpool kirjeldatu aitab Teil sellest aimu saada:

  • tärklist sisaldavad tooted – leiva- ja teraviljatooted (kaasa arvatud pasta ja riis) ning kartulid. Need tooted annavad lapsele energiat, mis on vajalik kasvamiseks ja arenemiseks. Pakkuge lapsele portsjon mõnest neist toodetest iga söögikorra ajal ja ka suupistena;
  • puu- ja köögiviljad – värsked, külmutatud, konserveeritud ja kuivatatud puu- ja köögiviljad. Puu- ja köögiviljad sisaldavad mitmesuguseid vitamiine ja mineraalaineid, mis on olulised lapse arengu jaoks. Ideaalses variandis peaksite mõnda nendest toodetest pakkuma lapsele igal söögikorral, ning ka suupistena, kasutades võimalust muuta söögikord värvikamaks ja mitmekesisemaks;
  • piim, juust ja jogurt – need tooted on valgu-, kaltsiumi ja mitmesuguste vitamiinide ja mineraalainete rikkad. Teie laps vajab piimatooteid vähemalt kolm portsjonit päevas, kas söögina või valmistoote koostisosana;
  • liha, kala ja nende asendajad – liha, kala, munad, pähklid ja kaunviljad, näiteks läätsed, aedoad ja türgi oad. Need tooted on väärtuslikud valgu-, raua ja omega-3 rasvhapete allikad. Lastele, kes liha söövad, tuleb neid toite anda kord või kaks päevas, lastele, kes liha ei söö, võiks näiteks kaunvilju anda kaks kuni kolm korda päevas;
  • Kõrge rasva- ja suhkrusisaldusega toidud – kõrge rasva- ja suhkrusisaldusega toidud on näiteks õlid, või, koogid ja küpsised. Rasv ja suhkur annavad palju energiat, mis on küll vajalik, kuid nendes toitudes on vähe vitamiine ja mineraalaineid. Neid võib lapse menüüsse lisada, aga veenduge, et annate neid suupistena ja nendega ei asendata mõnd teist tooterühma;
Pöörake tähelepanu soola kogusele

Pöörake tähelepanu soola kogusele toidus, vältige ise soola lisamist, sest rohke sool võib liigselt lapse veel arenevaid neere koormata. Väikesed lapsed peavad saama maksimaalselt 1/6 täiskasvanu päevasest soovitatavast soola kogusest, mis on vähem kui 1 g soola päevas.

Piim on oluline

Piim on eluliselt oluline lapse toidu osa ka siis, kui teda võõrutatakse rinnaga toitmisest, sest piim tagab, et laps saab toidust vajalikud vitamiinid, mineraalained, rasvad ja valgud. Piim peab moodustama umbes poole kogu söögist, et ta tunneks end rahuliku ja õnnelikuna!